Plan restrukturiranja Instituta „Dr Simo Milošević“ u Igalu predviđa prenamjenu Dječijeg odjeljenja Instituta u prostor za osnovnu školu. Međutim, ovaj objekat nije obična zgrada – riječ je o remek-djelu moderne arhitekture, djelu Nikole Dobrovića, jednog od najistaknutijih jugoslovenskih arhitekata 20. vijeka, podsjećaju iz NVO EkoKulMedia.
U saopštenju za javnost ističu da nisu protiv adaptacije objekta za školu.
-Naprotiv, smatramo da obrazovanje mora imati prioritet i podržavamo rješavanje višedecenijskog problema smještaja škole u Herceg Novom. Ali isto tako, insistiramo da se ovaj arhitektonski dragulj sačuva i adaptira na način koji će poštovati njegovu kulturnu i arhitektonsku vrijednost. Primjeri iz svijeta pokazuju da se modernistička arhitektura može uspješno revitalizovati i prilagoditi savremenim potrebama – poput pretvaranja nekadašnjih industrijskih i medicinskih kompleksa u školske i univerzitetske kampuse u Francuskoj, Njemačkoj i Španiji, navode iz te NVO.
Dobrovićevo djelo jedno je od najmarkantnijih primjera moderne arhitekture na prostoru bivše Jugoslavije i jugoistočne Evrope. Njegovi projekti u Herceg Novom (zgrada Pošte, dogradnja zgrade Opštine i Dječije odjeljenje Instituta) predstavljali su iskorak u emancipaciji prostora i vizuelne kulture naše sredine.
-Dječije odjeljenje Instituta Igalo, kao jedinstven je spoj modernističkog izraza i lokalnih arhitektonskih elemenata izgrađeno 1962. godine na temeljima bivše francuske kablovske telefonske centrale. Njegova prepoznatljivost leži u jasnim linijama i specifičnoj materijalizaciji – upotrebi domaćih oblutaka na fasadi – što ga čini jednim od rijetkih primjera ovakvog pristupa arhitekturi u jugoistočnoj Evropi.
Nažalost, inicijativa mladih hercegnovskih arhitekata za zaštitu ovog objekta kao kulturnog dobra nije prije nekoliko godina naišla na odgovor nadležnih institucija. Uprava za zaštitu kulturnih dobara u Kotoru i Opština Herceg Novi nisu preduzele konkretne korake ka valorizaciji ovog arhitektonskog bisera, uprkos njegovoj evidentnoj istorijskoj i umjetničkoj vrijednosti, saopštili su iz EkoKulMedie.
Pozivaju nadležne institucije da hitno preispitaju plan prenamjene i pronađu model adaptacije koji će omogućiti da objekat zadrži svoju autentičnu arhitektonsku formu, dok istovremeno ispunjava zahtjeve moderne obrazovne ustanove.
-Stručna praksa u svijetu pokazuje da je moguće spojiti funkcionalnost i očuvanje kulturne baštine – zašto Herceg Novi ne bi bio primjer takvog uspjeha, zaključuju u saopštenju.