Из УНИЦЕФ позивају националне и локалне власти, родитеље, наставнике и ученике да осигурају поштовање епидемиолошких мјера у свим предшколским установама, основним и средњим школама и локалним заједницама широм Црне Горе, како би школе и вртићи безбједно били отворени током пандемије. Ово је у најбољем интересу Црне Горе, с обзиром на то да се досадашњи губици у учењу и развоју дјеце и младих не могу надокнадити ако им не омогућимо да континуирано похађају наставу током пандемије.
УНИЦЕФ подсјећа на то да недавни глобални извјештај УНИЦЕФ-а и УНЕСКО-а, који се заснива на подацима из 191 земље, показује да до сада није уочена узрочна веза између отварања школа и стопе трансмисије коронавируса.
– Истраживања широм свијета показују да су отворене школе и вртићи безбједни све док се поштују мјере.
Затварањем школа не рјешава се проблем непоштовања мјера дистанца,руке, маска у њиховој близини, јер ће се то исто дешавати у локалној заједници чак и ако се школе затворе. Ово је питање којим свака локална заједница треба да се позабави, водећи рачуна да сви поштују мјере како би дјеца безбједно могла ићи у школе, а њихови родитељи на посао., казао је Хуан Сантандер, шеф представништва УНИЦЕФ-а у Црној Гори.
Виши консултант за здравље УНИЦЕФ-а у Црној Гори др Сенад Бегић указује на актуелни недостатак доказа да је више од 200 ученика и 50 наставника заражено у школама током прве седмице нове школске године, а не у локалној заједници прије него што су се школе отвориле.
Он подсјећа да је од пресудног значаја да сви поштују епидемиолошке мјере, како у локалним заједницама, тако и у предшколским установама и школама. Уз овако велики степен трансмисије у локалним заједницама, заиста је нереално очекивати да ће школе бити „изолована острва“ на којима неће долазити до трансмисије вируса. Ипак, оне ће остати „најсигурнија могућа острва“ ако се буду поштовале мјере. Предности које отворене школе доносе у погледу добробити и развоја дјеце тако су велике да се не могу се поредити с предностима било ког другог мјеста у локалној заједници на којем може доћи до трансмисије вируса. Ако се школе затворе, дјеца ће наставити да се окупљају на другим, мање безбједним мјестима у локалној заједници и ланац преноса вируса међу њима ће опстати. Дакле, затварањем школа дјеца бивају лишена окружења које подржава и стимулише њихов развој, а не даје се никакав допринос у погледу контроле трансмисије коронавируса.
Доступност вакцина наставницима, родитељима и свим одраслим члановима породица широм Црне Горе учинила је отварање школа и вртића још безбједнијим, јер вакцине значајно смањују вјероватноћу оболијевања од тешких облика Цовид-а-19 и потребе за хоспитализацијом. Индивидуална је одговорност свих нас који се можемо вакцинисати да то и учинимо како бисмо заштитили себе, а посебно оне који су најугроженији од Ковид-а-19.
Пандемија је довела до највећег поремећаја у образовању у новијој историји. Проћи ће још неко вријеме прије него што ову пандемију оставимо иза себе. Дјеца и млади више не могу да чекају. Њима је под хитно потребно континуирано учење у учионици. Ово је од изузетног значаја за образовање, ментално здравље и цјелокупни развој дјеце и младих, као и за економију и развој Црне Горе.
Имајући у виду значај отварања школа током пандемије, УНИЦЕФ, УНЕСЦО и Свјетска банка покренули су недавно иницијативу која се фокусира на три приоритета: повратак све дјеце у школу, надокнађивање губитака у учењу и пружање подршке наставницима. Ово су приоритети за сваку земљу како би превазишла штету коју је пандемија нанијела њеној будућности.