Zakonodavni odbor Skupštine Crne Gore utvrdio je da Predlog zakona o izmjenama i dopunama Zakona o lokalnoj samoupravi nije saglasan sa Ustavom Crne Gore, zbog čega su ga predlagači povukli iz skupštinske procedure.
Kako je saopšteno iz Zajednice opština Crne Gore, u radu odbora učestvovala je generalna sekretarka Zajednice opština Crne Gore, Mišela Manojlović, koja je ukazala na spornu ustavnost Predloga, između ostalog i zato što opštine nisu konsultovane u postupku njegove izrade. Riječ je o sistemskom zakonu na koji se naslanja više leks specialisa, pa i najmanje intervencije traže dobro poznavanje sistema lokalne samouprave, razlika u potrebama manjih i većih opština, a naročito osnovnih principa od kojih se polazi u postupku ocjene ustavnosti. Izmjeni se stoga moralo pristupiti veoma oprezno i analitički kako bi se otklonile brojne nejasnoće, kolizije i necjelishodna rješenja koja su proteklih pet godina bespotrebno iscrpljivala lokalne samouprave, a koje je navedeni Predlog samo produbio, uz poštovanje osnovnih ustavnih načela. Osim toga, veoma je važno stvoriti uslove za snažnije povlačenje bespovratnih sredstava iz evropskih i drugih fondova kao i za ispunjavanje brojnih lokalnih obaveza u procesu evropskih integracija, na što ovaj predlog nije odgovorio.
– Podsjećam i na dugogodišnje, potpuno opravdane zahtjeve opština da se službeničko-namještenički odnosi urede posebnim zakonom o lokalnim službenicima i namještenicima, zbog brojnih problema u praksi, ali i poštovanja ustavnog principa vladavine prava i ujednačenosti pravnog poretka koji isključuje njihovo regulisanje sistemskim zakonom o lokalnoj samoupravi – kazala je Manojlović.
Upozorila je da je pravo opština na konsultovanje i izjašnjavanje o pitanjima koja ih se direktno tiču garantovano Evropskom poveljom o lokalnoj samoupravi i Zakonom o lokalnoj samoupravi bez obzira ko je predlagač (poslanici, Vlada ili propisani broj građana). Pravna snaga Evropske povelje crpi se iz Ustava Crne Gore jer je sastavni dio unutrašnjeg pravnog poretka sa primatom nad domaćim zakonodavstvom i sa neposrednom primjenom kada odnose uređuje drukčije od unutrašnjeg zakonodavstva. Ukazala je da opštine mogu, u slučaju povrede prava na konsultacije, podnijeti predlog za ocjenu formalne ustavnosti zakona kod Ustavnog suda Crne Gore i inicijativu Predsjedniku države da ne proglasi zakon koji su donijeli poslanici.
Navela je da asocijacija zastupa interese svih 25 opština u Crnoj Gori i da u redovnim okolnostima pribavlja izjašnjenje svojih članica o predlozima koji ih se direktno tiču, za što je potrebno vrijeme.
– Neprihvatljivo je da za ovaj predlog saznajemo nezvanično i da se prema njemu određujemo za svega jedan radni dan. Ipak, pet opština uspjelo je da prepozna brojna nezakonita i necjelishodna rješenja, pojedine od njih i povrede Ustava, dok su dvije opštine podržale sporni predlog – kazala je Manojlović.
Predlagači su i sami konstatovali neustavnost Predloga u dijelu kojim su pokušali da regulišu materiju izbornog zakonodavstva suprotno načelu vladavine prava i načelu ujednačenosti pravnog poretka. Takođe, konstatovali su nesaglasnost odredbi o deprofesionalizaciji brojnih pozicija na lokalnom nivou sa stavom Venecijanske komisije. Saglasili su se i sa mišljenjem Zajednice da nije trebalo smanjivati godine radnog iskustva koje su posebnim zakonima propisane kao uslov za zapošljavanje glavnog gradskog arhitekte i zastupnika imovinskih interesa opštine.