Na poslednjoj sjednici Skupštine Crne Gore jednoglasno je usvojen Zakon o visokom obrazovanju kojim se postavljaju temelji savremenog, pravednog i međunarodno prepoznatljivog sistema visokog obrazovanja.
Kako je saopšteno iz Ministarstva prosvjete, nauke i inovacija, novim modelom omogućene su osnovne studije od 180 kredita.
-Zakon uvodi fleksibilan trociklični model studija – osnovne (180 ili 240 ECTC) postdiplomske (60 +60 ili 120 ECTC) i doktorske (180 ECTC),uz mogućnost organizovanja integrisanih studijskih programa obima 300 ECTC, odnosno 360 ECTC.
Praktična nastava postaje obavezan dio osnovnih studija u obimu od najmanje 30 ECTC kredita, čime se studentima omogućava da teorijska znanja dopune iskustvom u realnom radnom okruženju. Pored toga, jasno su definisani rokovi za završetak studija i pravila polaganja ispita, čime se obezbjeđuje veća pravna sigurnost i uređenost sistema.
Zatečeni studenti, oni su koji upisali master studije od dvije godine, nakon četvrte godine moći će da uzmu diplomu specijalističkih studija.
-Zakonom je propisan i status zatečenih studenata koji su upisani na master studijski program obima 120 ECTC, kojima će ustanova visokog obrazovanja, na zahtjev studenta, izdati diplomu postdiplomskih specijalistickih studija, ako je taj student ostvario najmanje 60 od predviđenih 120 ECTC. Ova diploma ce imati javnu važnost i biti ekvivalentna diplomi o stecenom VII1 podnivou nacionalnog okvira kvalifikacija. Na ovaj način će se studentima dvogodišnjih master studija omogućiti da steknu kvalifikaciju visokog obrazovanja koju prepoznaje tržiŝte rada Crne Gore.
Jedan od ključnih principa ovog zakona jeste jednak pristup visokom obrazovanju.
-Studenti osnovnih i postdiplomskih studija na javnim ustanovama nastavljaju da studiraju besplatno, dok se studenti sa invaliditetom i studenti iz reda RE populacije oslobađaju plaćanja naknada i na privatnim ustanovama, uz podršku države kroz budžetsko finansiranje.
Iz Ministarstva prosvjete, nauke i inovacija ističu da je ovo izuzetno važan i krupan korak u procesu unapređenja uslova studiranja u Crnoj Gori.




