Porast cijena u sektoru mješovite robe i ishrane, prema podacima Monstata, čak dva i po puta snažnije utiče na inflaciju, u odnosu na sljedeći uzrok inflatornih kretanja, a to su troškovi stanovanja i komunalija. Crna Gora trpi posljedice nerazvijenog domaćeg proizvodnog sektora.

-Naročito je sedam i više puta registrovan rast troškova za ishranu u odnosu na druge artikle u segmentu trgovine mješovitih i drugih roba, komentarisao je gostujući u Novskom jutru, direktor Uprave lokalnih javnih prihoda Milovan Baždar:
On smatra da Crna Gora trpi posljedicu nerazvijenog domaćeg proizvodnog sektora. Prema njegovom mišljenju, neophodno je zaštititi vlastitu proizvodnju i maksimalno je podržati. U ovome je važna zaštita od nelojalne konkurencije uvoznih artikala.
Jedan od problema u našoj državi kao i regiona je odlazak obrazovnog kadra u inostranstvo, uglavnom u Zapadnu Evropu, tražeći bolje uslove za rad, veće plate.
– Odlazak kadra stvara deficit kvalitetne radne snage, tako da se država mora pozabaviti i pronalaziti načine kako da zaustavi odliv radnika u raznim granama djelatnosti, posebno onih koje su tražene na tržištu. Mora se izvršiti jedna ozbiljna analiza i predložiti mjere i aktivnosti, kako bi se ljudi motivisali, posebno u nekim važnim segmentima koji mogu doprinijeti i izvozu Crne Gore i u tom smislu problema platnog deficita, što bi uticalo i na BDP. Imamo, recimo IT sektor gdje Crna Gora može da da značajno podsticaja, naveo je Baždar.
U realizaciji državnog budžeta ove godine ostvaren suficit.
– U smislu prihoda, ostvarno je značajno više nego što je planirano. Ostvaren je za 20 odsto prebačaj budžeta u odnosu na plan za prvih devet mjeseci. Međutim, od ukupnog budžeta jedva je šest odsto otišlo za kapitalni sektor. Moramo se pitati, koliko nam je javna potrošnja. U toj priči kako se suprotstavljati inflaciji ovo je veoma važan segment. Već niz godina je praksa da nam je prevelika javna potrošnja. Imali smo konstantno visok javni dug u odnosu na BDP koji je išao 85 i 90 odsto, pa je krajem prošle godine spušten na nivo oko 70 odsto, naveo je Baždar.
Po kriterijumu Mastrihta, koje je postavila Evropska Unija, za svoje zemlje razvijene ekonomije, da bi visina javnog duga morala da iznosi maksimalno 60 odsto u odnosu na BDP.
– Manje države sa slabijim pristupima finansijskim resursima i sa većim troškovima održavanja budžeta, bi trebale imati još oštrije kriterijume , još niže te faktore, što kod nas nije taj slučaj. Sada imamo negdje 67 odsto BDP, možda za 10 odsto više nego što je neki prag kojim se prelazi u rizičnu zonu, kaže Baždar.
Budžet Opštine Herceg Novi nakon rebalansa trebalo bi da iznosi blizu 25 miliona eura, u odnosu na planiranih 22 miliona.
– Zaista treba zaključiti da je ova 2023. godina, potvrdila taj jako dobar trend koji se realizovao prošle godine i nastavlja ove. Opštinski budžet je definitivno u sadašnjem sistemu rada održiv i jako efikasan u pogledu realizacije prihoda. Prvobitno smo planirali oko 22 miliona eura, a sada je to 24 miliona i 600 000 eura, što je značajno povećanje, ocjenjuje Baždar.
Baždar smatra da su prihodi i veći u odnosu na strukturu prihoda:
– Mi smo u primicima imali planirane kredite, blizu dva miliona eura, a rebalansom smo ih spustili na 800 000 eura. Vlastiti prihodi su snažniji u odnosu na ranije godine, blizu 16 miliona eura. Ustupljeni prihoda su značajno porasli, to su prvenstveno porez na dohodak fizičkih lica i porez na promet nepokretnosti, napominje Baždar.
Podsjećamo, na 16. redovnoj sjednici Skupštine Opštine Herceg Novi koja je zakazana za srijedu, 1. novembra prve dvije tačke se odnose na Predlog Završnog računa Budžeta Opštine Herceg Novi za 2022. i Predlog Odluke o izmjenama i dopunama Odluke o Budžetu Opštine Herceg Novi za 2023. godinu.